Mitski obrazac u dramama kao intertekstualni poligon za refleksivno višeglasje: Jovan Hristić i Miodrag Pavlović

Autori

  • Snežana Kesić

DOI:

https://doi.org/10.18485/philologia.2016.14.13_14.7

Ključne reči:

mit, intertekst, ironizacija, depatetizovano, konstruktivističko, refleksivnost

Apstrakt

Ovaj rad ispituje intertekstualno posredovanje implementacije antičkog, mitskog u dramama Jovana Hristića i Miodraga Pavlovića u dešifrovanju njihove umetničke recepcije u etičkom i društvenom diskursu. Interesovanje za mitsko se u njihovim dramama dovodi u korelaciju sa antičkim nasleđem u utvrđivanju njihovog nastojanja za jezikom konstruktivnog prema stvarnosti u prevazi obesmišljavajućeg. U opoziciji sa savremenim postulatima relativizovanog i fragmentarnog, ali u empirijskim kodovima depatetizovanog analizira se iskošeni, ironizovaniokvir stvarnosti seriozne recepcijedramskih pisaca u hodočasništvu za „najdaljim i najdubljim“. Mitsko se u njihovoj teorijskoj formuli odslikava u aktuelnom u ravni životnosti inicirajući nužnost stvaranja živog stvaralačkog tkiva oslobođenog dominacije filozofskog i emocionalne beživotnosti. Međutim, privlačnost nesputanosti igre, prokrvljenosti životnog, koje su u teoriji pretpostavili obrascima apstrahovanog, u dramskom rukopisu često su
i neželjeno izigrane preciznim koordinatama umnog dijagnostikovanja, tako da se drame ponekad poimaju sa umanjenim ulogom mašte. Inkorporiranjem grčkog mitskog obrasca kao modela za svoje motivske i idejne predloške apostrofira se čovekovo opstajanje u izostavljanju postulata onostranog u empirijski potvrđenoj realnosti kao i dominaciji savremenog mita apsurda, u uspostavljanju autentičnog referencijalnog poligona za duhovno i refleksivno višeglasje.

Reference

Alexiou,M. 2002. After antiquity : Greek language, myth and metaphor. London: Cornell University Press.

Belli, A. 1969. Ancient Greek Myths and Modern Drama, A Study in Continuity. New York: New York University Press.

Eлијаде, M. 2003. Свето и профано. Сремски Карловци, Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Frajnd, M. 1971. Apokrifi Jovana Hristića. Književna istorija (339 - 356). Broj 14. Beograd: Izdavačko preduzeće “Vuk Karadžić“.

Goljanin, S. 2010. Intertekstualnost i identitet (Antički mit u poeziji Miodraga Pavlovića) Riječ (65- 70). God. 16. Sv.3. Rijeka: HFDR.

Highet, G. 1967. The Classical Tradition, Greek and Roman Influences on Western Literature. Oxford: Oxford University Press.

Hristić. 1970. Četiri apokrifa. Novi Sad: Matica srpska.

Hristić. 1994. Eseji. Novi Sad: Matica srpska.

Hristić. 2006. Eseji o drami. Priredila Marta Frajnd. Beograd: Srpska književna zadruga.

Levi-Stros, K. 2009. Mit i značenje, prev. Zoran Minderević. Beograd: Službeni glasnik.

Meletinski, E. 1983. Poetika mita, prev. Jovan Janićijević. Beograd: Nolit.

Miočinović, M. 1981. Moderna teorija drame. Beograd: Nolit.

Pavlović, M. 1963. Igre bezimenih. Beograd: Prosveta.

Pavlović, M. 1999. Svečanosti na platou: obredi poetičkog života. Beograd: Prosveta.

Pekić, B. 1987. U traganju za Eleuzinom ili građenje Arga. Književnost 3–4. Beograd: Prosveta.

Selenić, S. 1971. Dramski pravci XX veka. Beograd: Umetnička akademija.

Shaw, G. B. 1961. Four plays by George Bernard Shaw: with the author`s notes. New York: Dell.

Vilijams. R. 1979. Drama i mitovi. Drama od Ibzena do Brehta, prev. M. Frajnd. Beograd: Nolit.

Williams, R. 1966. Modern tragedy. London: Chatto and Windus.

Downloads

Objavljeno

24. 03. 2021.

Kako citirati

Kesić, S. (2021). Mitski obrazac u dramama kao intertekstualni poligon za refleksivno višeglasje: Jovan Hristić i Miodrag Pavlović. Philologia, 69–78. https://doi.org/10.18485/philologia.2016.14.13_14.7

Broj časopisa

Sekcija

Nauka o književnosti/Literary Studies