Stav povodom rodno osetljivih vrsta reči u španskom kao stranom jeziku: istraživanje na Katedri za iberijske studije Filološkog fakulteta
DOI:
https://doi.org/10.18485/philologia.2021.19.19.7Ključne reči:
španski jezik, rodno osetljive vrste reči, muški i ženski pol, Nosotros/Vosotros, Nosotras/Vosotras, Nosotres/VosotresApstrakt
U teorijskom delu rada predstavljena je slika roda u okviru jezika u Srbiji i Španiji, kao i španskog jezika i rodne ravnopravnosti unutar njega. Prikazuje se rod u španskom jeziku i osnovne promene, ali i problem neutralnog roda te kako rešiti ovu novinu uvođenjem slovnih izmena. Pred istraživanje, oslikava se slučaj učenja španskog jezika kao stranog u Srbiji i podučavanje roda. Samo istraživanje vezuje se za studentkinje i studente osnovnih studija Katedre za iberijske studije Filološkog fakulteta u Beogradu. Putem online ankete ispitano je njih osamdeset šestoro povodom stava u slučaju rodno osetljivih vrsta reči u španskom jeziku uz primere oblika ličnih zamenica Nosotros/Vosotros, Nosotras/Vosotras, kao i nepriznatog oblika Nosotres/Vosotres. U prikazanim situacijama u anketi studentkinje i studenti su potvrdili pretpostavku istraživanja da će se okrenuti muškom rodu kao neutralnom, iako je jedan od slučajeva bio da je grupa formirana pretežno od osoba ženskog pola sa jednom muškom osobom. Takođe je dokazano jako malo poznavanje novog neutralnog oblika Nosotres/Vosotres i na koga se odnosi. Neki od zaključaka jesu da je potrebno proširiti vidike onima koji uče španski kao strani jezik i uputiti ih u raznovrsnosti koje se javljaju u okviru jezika. Dodatna istraživanja trebalo bi sprovesti na nivou drugih Filoloških fakulteta u Srbiji.
Reference
Balmaseda Maestu, E. 2019. En torno a un uso no discriminatorio del género gramatical español. Roczniki Humanistyczne LXVII 5, 55–77.
Barrera Linares, L. 2019. Relación género/sexo y masculino inclusivo plural en español. Literatura y Lingüística 40, 327–354.
Blumberg, R. L. 2007. Gender bias in textbooks: a hidden obstacle on the road to gender equality in education. Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report 2008, Education for All by 2015: will we make it, 1–54.
Đuričić, M. 2016. Kritički pristup sadržaju udžbenika za španski kao strani jezik u Srbiji sa aspekta roda. Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu. Neobjavljena doktorska disertacija.
Đuričić Gnjatović, M. 2017. Rodni stereotipi u udžbenicima za španski kao strani jezik za adolescente i mlade u obrazovnom sistemu Srbije. Књиженство: часопис за студије књижевности, рода и културе 7, 1–19.
Echeverria, B. 2003. Language ideologies and practices in (en)gendering the Basque nation. Language in Society 32, 383–413.
Filipović, J. 2009. Rodno osetljive jezičke politike: teorijske postavke i metodološki postupci. Anali Filološkog fakulteta 21, 109–127.
Filipović, J. 2011. Rod i jezik. U I. Milojević i S. Markov (ur.) Uvod u rodne teorije. Novi Sad: Centar za rodne studije, 409–423.
Gal, S. 1978. Peasant Men Can’t Get Wives: Language Change and Sex Roles in a Bilingual Community. Language in Society 7(1), 1–16.
Lagares Díez, X. C. 2004. Propuestas para la enseñanza del sistema del género gramatical español a hablantes de portugués. Actas del I Simposio de Didáctica del Español para Extranjeros, Río de Janeiro, 439–451.
Lakoff, R. 1973. Language and Woman’s Place. Language in Society 2(1), 45–80.
Liceras, J. M. 2009. La morfología léxica del español y el llamado problema lógico de la adquisición del lenguaje no nativo. U D. Serrano-Dolader, M. A. Martín Zorraquino y J. F. Val Álvaro (eds.) Morfología y español como lengua extranjera (E/LE). Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 21–66.
Lieberman, D. I. 2010. Adquisición del género gramatical en español L2: ¿En qué estadio se fija el parámetro?. IV Congreso Internacional de Letras, 1576–1580.
Mendívil Giró, J. L. 2020. El masculino inclusivo en español. Revista Española de Lingüística 50(1), 35–64.
Plut, D. 2004. Socijalizacijski obrasci udžbenika i rodni stereotipi. Regionalna strateška konferencija „Prevazilaženje rodnih stereotipa u osnovnom obrazovanju“. Budva: Foundation Open Society Institute, Predstavništvo u Crnoj Gori, 35–52.
Rosenblat, Á. 1962. Morfología del género en español. Nueva Revista de Filología Hispánica XVI 1(2), 31–80.
Schroten, J. 2001. El género del nombre y su interpretación. Moenia 7, 111–122.
Scotto, V. 2020. Apuntes sobre ciertas resistencias en el lenguaje: el género del español. Descentrada 4(2), e120. [Internet]. Dostupno na: https://www.descentrada.fahce. unlp.edu.ar/article/view/DESe120/12561 [03.03.2021].
Stojanović, I. 2014. Seksizam, rodni stereotipi i uloge u tri udžbenika španskog kaostranog jezika: Kritička analiza fotografija i ilustracija. Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu. Neobjavljen master rad.
Sunderland, J. 2006. Approaches to gender and language research. U J. Sunderland (ed.) Language and Gender. New York: Routledge, 179–195.
Swann, J. 2003. Schooled Language: Language and Gender in Educational Settings. In J. Holmes and M. Meyerhoff (eds.) The Handbook of Language and Gender. Maiden, MA: Blackwell Publishing Ltd, 624–644.
Vujović, M. N. 2019. Problemi u procesu učenja izazvani negativnim transferom u pisanoj produkciji srpskih studenata koji uče dva tipološki srodna jezika: slučaj italijanskog kao L2 i španskog kao L3. Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu. Neobjavljena doktorska disertacija.
Zuluaga Jaramillo, L. S. 2016. La enseñanza del género gramatical en español como segunda lengua. Sophia 12(2), 207–215.
Downloads
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Deli pod istim uslovima 4.0 Internacionalna licenca.