Zapadni ideogram i orijentalni egzoticizam: Pol Klodel i Viktor Segalen

Autori

  • Zoran Skrobanović

DOI:

https://doi.org/10.18485/philologia.2011.9.9.9

Ključne reči:

Kina, Francuska, ideogram, poezija, egzoticizam, alfabet, sinologija, modernizam

Apstrakt

Nadahnutost Kinom ima važnu ulogu u književnim delima Pola Klodela i Viktora Segalena. Ta dva francuska stvaraoca predstavljaju svojevrsnu sponu između modernizma i književnih tradicija koje su mu prethodile. U tom kontekstu, Klodelovo i Segalenovo zanimanje za kineske književne forme, jezik i pismo predstavlja nagoveštaj modernističkih preokupacija i eksperimenata u kojima su vidljivi kineski uticaji. Klodel, po uzoru na kinesko pismo, nastoji da ikonizuje simbolički sistem u sopstvenom jeziku stvarajući tako autentične pesničke tvorevine, a Segalen nam predstavlja veoma ličan doživljaj Kine, koji je istovremeno bremenit informativnim sinološkim opservacijama. Uticaj koji su Klodel i Segalen ostvarili svojom stvaralačkom percepcijom Kine bio je dvostruk: s jedne strane, oni su zapadnog čitaoca upoznali s vrednim segmentima kineskog kulturnog nasleđa, ali su istovremeno pokrenuli i čitav niz pitanja u vezi sa ulogom, slobodom i strategijama književnika kao objektivnog tumača drugih kultura.

Reference

Claudel, P. 1944. idéogrammes occidentaux, texte composé & manuscrit par Guido Colucci. Paris: A l’Enseigne de la Trireme.

Claudel, P. 1992. A hundred Movements for a fan, translated from the French and with an introduction by A. Harvey and I. Watson. London: Quartet Books.

Claudel, P. 2004. Knowing the East, trans. by J. Lawler. Princeton, Nj: Princeton UP.

Dethurens, P. 2003. Claudel et l’avènement de la modernité. Paris: Presses universitaires de Franche-Comté.

Dirlik, A. 1997. The Postcolonial Aura: Third world Criticism in the Age of Global Capitalism. Boulder, CO: Westview Press.

Doumet, C. 1992. Le Rituel du Livre. Paris: Hachette.

Etiemble, R. 1988/89. L’Europe chinoise. Vol.1-2. Paris: Gallimard.

Eysteinsson A. and V. Liska. 2007. Modernism, vol. 1. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Forsdick, C. 2000. Victor Segalen and the Aesthetics of Diversity: Journeys between Cultures. Oxford: Oxford UP.

Genette, G. 1995. Mimologics. Lincoln: University of Nebraska Press.

Ha, M-P. 2000. Figuring the East, Segalen, Malraux, Duras, and Barthes. Albany: State University of New York Press.

Healey, K. J. 2003. Modernism Travels: french Detours 1900-1930. Lincoln and London: University of Nebraska Press.

Hokenson, J. 2004. Japan, france, and East-west aesthetics: french literature, 1867-2000.

Madison and Teaneck: Fairleigh Dickinson University Press.

Hsieh, Y. Y. 1988. Victor Segalen’s Literary Encounter with China. Toronto: University of Toronto Press.

Huyssen, A. 1986. After the Great Divide: Modernism, Mass Culture, Postmodernism. Bloomington: Indiana University Press.

Klodel, P. 2002. Stotinu rečenica za lepeze, prevod i pogovor K. Mićević. Niš: Prosveta.

Pérez, C-P. 1995. Le défini et l’inépuisable - Essai sur ‘Connaissance de l’Est’ de Paul Claudel. Paris: Presses universitaires de Franche-Comté.

Segalen, V. 2007. Stèles, translated, edited, and annotated by T. Billings and C. Bush, vol. 2. Middletown: Wesleyan UP.

Wieger, L. 1903-1905. Textes historiques. Hien Hien, China: Imprimerie de la Mission Catholique.

Downloads

Objavljeno

04. 06. 2021.

Kako citirati

Skrobanović, Z. (2021). Zapadni ideogram i orijentalni egzoticizam: Pol Klodel i Viktor Segalen . Philologia, 9(1), 83–92. https://doi.org/10.18485/philologia.2011.9.9.9

Broj časopisa

Sekcija

Nauka o književnosti/Literary Studies