Great Aspirations: Examining VOT of Word-Initial Voiceless Stops in English and Serbian in Serbian EFL Speakers

Autori

  • Nina Đukić University of Belgrade, Faculty of Philology

DOI:

https://doi.org/10.18485/philologia.2023.21.21.3

Ključne reči:

aspiracija, vreme nastupa zvučnosti, L1 transfer, L2 transfer, srpski govornici engleskog

Apstrakt

Uloga aspiracije (pozitivno vreme nastupa zvučnosti) značajno se razlikuje u engleskom i srpskom jeziku. Dok pozitivno vreme nastupa zvučnosti ima distinktivnu funkciju u razlikovanju zvučnih i bezvučnih ploziva u engleskom, to nije slučaj u srpskom jeziku. Stoga bi jasan kontrast između dugih ploziva engleskog jezika i kratkih ploziva srpskog jezika mogao biti izazov za srpske govornike engleskog jezika. Ovaj rad ispituje stepen aspiracije kod bezvučnih ploziva u inicijalnoj poziciji u rečima na srpskom i engleskom jeziku kod dve ciljne grupe srpskih govornika engleskog: pet govornika srednjeg nivoa i pet naprednih govornika engleskog jezika. Osnovno pitanje istraživanja jeste u kojoj meri maternji jezik (L1) utiče na izgovor stranog jezika (L2) i na koji način se to ispoljava kod ove dve grupe ispitanika. Uzorci za analizu dobijeni su uz pomoćprograma Praat (Boersma/Weenink 2022), snimanjem govora ispitanika koji čitaju rečenice sa ciljnim rečima u kojima se bezvučni plozivi nalaze u početnoj poziciji. Za svaki uzorak meri se vreme nastupa zvučnosti, odnosno interval između realizacije ploziva i početka fonacije sledećeg glasa, izraženo u milisekundama (ms). Rezultati pokazuju da se aspiracija naprednijih govornika engleskog podudara sa izvornim govornicima. U ovom ispitivanju zabeleženi su i neočekivani rezultati, konkretno L2 transfer, gde isti napredni govornici plozive na srpskom jeziku izgovaraju sa izraženom aspiracijom, što odstupa od uobičajenih fonetskih karakteristika izvornih govornika srpskog. Rezultati takođe pokazuju da, iako realizacija ploziva sa produženom artikulacijom kod govornika srednjeg nivoa engleskog nije podudarna izgovoru maternjih govornika, ova grupa ispitanika pravi jasniju razliku kada je u pitanju primena vremena nastupa zvučnosti u maternjem i stranom jeziku.

Reference

Boersma, P. and D. Weenink. 2022. Praat: doing phonetics by computer [Computer program]. Version 6.2.20. http://www.praat.org/

Cho, T. and P. Ladefoged. 1999. Variation and Universals in VOT: Evidence from 18 Languages. Journal of Phonetics 27(2), 207–229.

Čubrović, B. 2009. Profiling English Phonetics. Belgrade: Philologia.

Flege, J. and W. Eefting. 1987. Production and perception of English stops by native Spanish speakers. Journal of Phonetics 15(1), 67–83.

Flege, J. E. 1992. Speech Learning in a Second Language. In C. A. Ferguson et al. (eds.),

Phonological Development: Models, Research, Implications. Timonium, MD: York Press, 565–604.

Flege, J. E. et al. 1995. Effects of Age of Second-Language Learning on the Production of English Consonants. Speech Communication 16, 1–26.

Grosjean, F. 1989. Neurolinguists, beware! The bilingual is not two monolinguals in one person. Brain and Language 36, 3–15.

Halle, M. et al. 1957. Acoustic properties of stop consonants. Journal of the Acoustical Society of America 29, 107–116.

Kim, M-R. 2011. The Relationship between Cross-Language Phonetic Influences and L2 Proficiency in Terms of VOT. Phonetics and Speech Sciences 3(3), 3–10.

Shimizu, K. 2011. A Study on VOT of Initial Stops in English Produced by Korean, Thai and Chinese Speakers as L2 Learners. International Congress on Phonetic Sciences XVII, 1818–1821.

Zsiga, E. 2020. The Sounds of Language: An Introduction to Phonetics and Phonology. Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Downloads

Objavljeno

28. 12. 2023.

Kako citirati

Đukić, N. (2023). Great Aspirations: Examining VOT of Word-Initial Voiceless Stops in English and Serbian in Serbian EFL Speakers. Philologia, 21(1), 41–51. https://doi.org/10.18485/philologia.2023.21.21.3

Broj časopisa

Sekcija

Nauka o jeziku/Linguistics